luupskenya!

Födelsedag

Idag är det onsdag och jag har som vanligt bara en lektion. Det är ju egentligen ett utmärkt tillfälle att plugga men det brukar leda till att jag somnar någonstans. Ibland vid poolen, ibland i sängen och idag i favoritsofforna. Men jag har faktiskt pluggat lite också så det känns ok ändå. Nu är klockan 16 och det betyder egentligen att jag ska ut och springa men eftersom jag känner mig lite halvsjuk så vilar jag idag. Det finns massa olika aktiviteter som man kan göra efter skolan varje dag. Jag valde fotboll, löpning och yoga men nu i efterhand har jag bett om att få byta ut yogan på volleyboll då jag vill testa nåt nytt.

Ikväll är det meningen att jag och några till ska baka kanelbullar. Dels för att det är svingott men också för att Nina fyller 19 idag och då bara måste man äta kanelbullar. Imorse gjorde vi frukost på sängen till henne och gick för att sjunga för henne. Hon fick även ett par häftiga solglasögon, en kopp, ett par svarta vans och lakrits. Det låter ju väldigt mycket men om man handlar på Toi så kan jag berätta för er att det är det inte.

Jag och Nina i Naivasha. Bild från Falken

Läxis

Nu är det måndag och det innebär läxis. Vet inte om jag förklarar vad det innebär men det är iaf att måndag-torsdag mellan kl 7 och 9 så är det läxis. Då måste det vara tyst på internatet, vilket inte tillhör vanligheten, och alla ska tillbringa tiden till studier. Klassrummen är öppna så man kan sätta dig där om man vill och vissa kvällar är lärare här för t.ex. mattestuga. Jag tycker det här är en svinbra grej då det kan vara svårt att prioritera plugg när man bor med sjuttio andra ungdomar.

Just nu har jag däremot inte supermycket plugg så jag tar det lite lugnt på mitt rum istället. Tänkte meddela er att det är mer än okej att skicka brev hit om man vill det. Adressen hit är...

c/o Louise Bonnevier
Swedish School Association of Kenya
P.O.Box 21324
Nairobi 00505
KENYA

...och då kommer brevet att hamna här:

Sen om man känner att man vill skicka ett lite större paket med typ, aa vad vet jag, svenskt godis? Då är det också okej. Det kan jag hämta på posten i närheten.

Helg

Tiden går så snabbt att jag knappt hinner med och det gör det svårt att veta vad jag ska prioritera. Men nu har jag iaf lite tid själv på mitt rum och det är himla skönt. I lördags åkte jag och fyra kompisar till ett slumområde (som jag inte minns vad heter men typ Kwenguudosofnmr) där vi mötte upp en boardingförälder för att gå en promenad där. Det här slumområdet är inte lika fattigt som Kibera och därför gick det bra att gå igenom där som Mzungu (viting) om det är mitt på dagen. Vi gick i ungefär två/tre timmar och hela grejen var bara så himla häftig. Massa små söta barn gick efter oss och ropade How are you? och när vi svarade I'm fine, how are you? visste de flesta inte vad de skulle säga så de bara skrattade och sprang därifrån. Afrikanska barn är verkligen sådär söta som man tror.

Afrika är väldigt mycket svart eller vitt har jag märkt. När jag gick där kände jag både lyckorus och orättvisa för det var inte bara barn som skrattade utan det var även de som ropade efter hjälp. Alla i den slummen bor i små plåtskjul och lever på så otroligt lite pengar om dagen samtidigt som det 30 meter bort finns stora fina hus med vakter och murar. Vägarna i slummen var alldeles leriga efter regnet samtidigt som de 30 meter bort åkte med skinande bilar på asfalterad mark. Kontrasterna här är sjuka och det gör mitt svenska lagomtänk alldeles förvirrat. Hur går det här ihop egentligen?

Vi har iaf bestämt oss för att köpa massa skolböcker och ge till en skola som ligger där. Det är så svårt att veta vad man ska göra för samtidigt som man känner orättvisan i kroppen just då så märker man snabbt hur den försvinner. Man glömmer så himla snabbt och det är därför det är svårt att förstå om man inte lever mitt i det, och det gör jag ju nu på ett sätt. Iallafall nära. Jag märker att det ändå har gjort en viss skillnad på hur jag ser saker. Jag klagar inte så mycket på att jag har duschat i iskallt i tre veckor nu och jag slänger aldrig mat och det är nog en bra början iaf.

Jag önskar att jag hade bilder från promenaden men om jag hade tagit fram min kamera där hade jag förmodligen inte haft en kamera längre.

På kvällen åkte vi och åt på en kinaresturang som hette For You där vi åt svingod, svinbillig och svinmycket mat.

Sen åkte vi till Casablanca där vi träffade lite SSN-folk och lite Franska skolan folk.

Älska kvalitén på mobilbilder...

Rösta

Idag hade jag bara en lektion vilket jag måste säga var extremt skönt. Vid fyra åkte vi som var tillräckligt gamla till den svenska ambassaden för att rösta. Ambassaden ligger i Nairobi och är Sveriges enda ambassad i Afrika så det är ju lite coolt. Hörde även något om att det var Sveriges största ambassad och det är ju ännu coolare. Vi var däremot inte riktigt inne utan gick bara in i ett litet rum och röstade men jag tror att vi ska dit flera gånger. Men så nu har jag alltså röstat för första gången i mitt liv och även fast det var lite unikt att göra det från ett land långt borta så känns det bra.

Här har vi några av oss som åkte iväg och röstade. Bild från Amanda

Hells gate- the movie

Jag kom på att jag filmade lite i helgen med och även om det var ganska lite och väldigt dåligt så bestämde jag mig för att klippa ihop en liten film så här får ni.

Hells gate

I helgen så var vi ju på utflykt i en nationalpark som heter Hells gate. Det började med en ungefär 3 timmars lång bussresa med ett stopp där vi fotade litegrann.

Framme vid campingen.

Vi gick på vandring där vi såg massa djur. Det som är unikt med den här nationalparken är att man kan gå/cykla/rida lite som man vill. Man behöver liksom inte sitta i en bil hela tiden.

GIRAFF. HELT GALET.

G

När vi kom tillbaka till campingen i ösregnet hade vårt tält ramlat ihop och kläderna var svinblöta. Vi satte upp tältet igen, satte på oss varma kläder och åt grillat till middag. När det blev mörkt satte vi oss vid elden där någon hade med sig en gitarr och de mer talangfulla sjöng vackert.

Satte klockan på halv sex för att se soluppgången som inte riktigt var en soluppgång utan mer utav "oj nu var det ljust helt plötsligt". På söndagen åkte vi iväg till varm källa där vi skulle bada. Vi alla trodde att det skulle vara något tjusigt ställe i naturen men bussen åkte istället till något slags industriområde där vi badade i en pool som luktade ägg. Men det var mysigt ändå, trots att det inte var som vi tänkt oss.

Det var en alltså en väldigt lyckad helg. Väldigt lyckad.